Heidelberg School of Education
Voßstraße 2
Gebäude 4330
69115 Heidelberg
Deutschland
HANDS-ON INSPIRATION FOR TEACHING STEM AT SCHOOL AND UNIVERSITY

In her talk, Dr Sarah Creider (Teachers College, Columbia University) suggests that "genre" can be a useful tool for understanding, analysing, and teaching the many texts that make up our lives – from math worksheets to lab reports, and from professional emails to WhatsApp messages among friends.
Focusing on genre analysis in STEM classrooms, Creider will discuss using genre to explore often unexamined topics, including what we mean by "good" writing; the relationship between author and audience; and who has the power to break genre conventions. Using real-life examples from mathematics and science classes, she will also offer practical tools for working with struggling students, and for using genre analysis to create classrooms where linguistic and cultural diversity are seen as a gift rather than as a burden.
The talk will end with an open discussion of teaching for thinking in the STEM classroom, as we explore how genre awareness can help prepare our students for a transnational, computer-mediated world where the human skills of connection and creativity are more important than ever.
WEITERE INFORMATIONEN
Der Input von Dr. Creider findet auf Englisch statt. Komplexe Sachverhalte können jedoch bei Bedarf gerne auf Deutsch erklärt werden und auch Diskussionsbeiträge und Fragen sind in beiden Sprachen willkommen.
Das Angebot richtet sich an Lehramtsstudierende, Dozierende und Lehrkräfte, die ein oder mehrere MINT-Fächer studieren bzw. unterrichten. Nach Input und Diskussion im Plenum besteht die Möglichkeit eines zwanglosen Austauschs auf der HSE-Terrasse.
Eine Anmeldung ist nicht erforderlich.
Der Expert Talk ist eine Maßnahme unseres DAAD-Projekts „Empowering STEM-Educators – Future Literacies in International Teacher Education“.